دانلود آهنگ لري شاد دوپا
انواع موسيقي در قوم لر موسيقي و ترانههاي غنايي و عاشقانه: شامل ترانهها و آهنگهايي است در وصال يا فراق معشوق مانند ترانههاي هي لو، بينا بينا، كيودار يا نغمههاي شيرين و خسرو، ساري خواني، ميربگي (ميرونه) و دهها ترانه ديگر كه در مقامهاي مختلف موسيقي لري اجرا ميگردد. موسيقي و ترانههاي سوگواري: اين موسيقي بيشتر جنبه آييني داشتهاست و در مواقع سوگواري از روزگار كهن تاكنون كاربرد فراواني دارد، مانند چمري يا ساير مقامها، از جمله، سحري، پاكتلي، شيوني و دهها مقام ديگر.
مانند ضامن آهو، سراي خاموشان (شهر بيصدا) و دوازده كلام ياري.پس از انقلاب ۵۷
موسيقيسازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلكالافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا
سرنانوشتار اصلي: سرنادهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه اولين ويژگي مربوط به كاسيه اين ساز است كه برخلاف كمانچه سنتي بسته و يك تكه نيست بلكه انتهاي آن باز، شكلش تا حدودي مخروطي و درون كاسه و زير پوست قابل مشاهده ميباشد. شايان ذكر است كه در موسيقي كردي از اين كمانچه استفاده نميشود و با وجود وجوه اشتراك ميان اين دو موسيقي كمانچه پشت باز فقط به عنوان ساز انحصاري مردم لر مطرح است.
دانلود آهنگ لري بختياري بلال بلال
تنبكنوشتار اصلي: تنبكتنبورنوشتار اصلي: تنبور
تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال تشويق ايلات و عشاير به شركت و حضور در ميدانها نبرد (مانند ترانه دايه دايه) و حفظ و زنده نگهداشتن ياد برخي از شخصيتهاي حماسي قوم لر در دو بخش بيكلام، مانند مقامهاي سحري، نقاره، شاره را، يا با كلام، مانند ترانههاي دايه دايه، جنگ لر وكرمي اجرا ميشود.
موسيقي سوگواري: بيانگر مراحل مختلف عزاداري و سنتهاي رايج آن در لرستان است.ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه استدشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي ميكنند و دوستان زار ميزنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي ميبرد خواهرت موي ميبرد همه گيسو ميبرندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي ميبرد موسيقي فصول: بر اساس اعتقاد حكما در قديم اجراي موسيقي با اوقات شب و روز، ماهها و فصول در ارتباط بودهاست و براي هر مقطع از زمان در هر ماه يا فصل، موسيقي و نغمههاي ويژهاي را توصيه ميكردند.
بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانههاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيمموسيقي و ترانههاي مردم لر معمولاً در ميزانهاي مرسوم۴/۲، ۸/۶، ۸/۷ اجرا ميشوند.بررسي و تحليل ملودي ترانهها
دانلود آهنگ لري شاد عروسي لرستان ميلاد بيرانوند
ويژگيهاي كلي موسيقي لريبعضي از ترانهها در ابتدا با سكوت (ضد ضرب) همراه هستند، اين مطلب به عنوان نقطه اشتراك با موسيقي كردي مطرح است.
اين مورد نيز در موسيقي مردم كرد وجود دارد.ترانه دايه دايه «دايه دايه» به مرور زمان بارها توسط آهنگسازان محلي و ايراني بازسازي و تنظيم شدهاست.
فرزندان هردو نازي خانم از شجاعان زمان خود بودند. اين تصنيف نيز يك بار توسط رضا سقايي در زمان شاه اجرا شد. موسيقي لري از سرچشمههاي موسيقي «رديف» و رديفنوازي است كه بخش مهم آن از طريق كمانچه و كمانچهنوازي محلي در موسيقي رسمي ايران (رديف) نيز تأثير گذاشته است.
«بزميري» كه بيشتر براي تلف شدن حيوانات اهلي خوانده ميشود. اين سه قوم كه هر كدام پشتوانه اي بسيار غني از فرهنگ و تاريخ دارند، در حوزه هاي خاصي بر هم اثر گذاشته يا از يكديگر تأثير گرفته اند و با وجود همبستگي تاريخي و فرهنگي، هركدام وجوه مستقل فرهنگي خويش را نيز دارا بوده اند.
▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : - ياري و سحري نام دو آهنگي است كه ويژه سوگواري است و براي مراسم خاكسپاري مورد استفاده قرار مي گيرد. ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص واشعار مور است.
ـ ( چمري ) يا ( چمريانه )، آهنگ عزايي است كه در مراسم سوگ زده مي شود. درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.
● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان با وجود اينكه با مطالعه و معرفي آثار فرهنگ مادي و معنوي هر جامعه و پژوهش علمي در همين گذرگاه سخت و دقيق ميتوان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشههايي از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز و بوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقايي، روزنههايي از اين تصوير توصيفناپذير را ميگشاييم.
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) متداولترين اين آوازها، كه نقش بسيار مهمي را در اين موسيقي ايفا ميكنند، عليسونه است كه توسط مردان، به شيوهٔ تكي يا گاه به صورت مكالمات چهار يا پنج نفري (به حالت سؤال و جواب) همراه با كمانچه كه ساز ويژهٔ موسيقي لري است، اجرا ميشود.اين آواز، گاه در دلتنگي، گاه در اوقات فراغت، در حال كار، در شادماني و سور، گاهي به انگيزه تهي كردن درون از فشارهاي روحي و شكوه و شكايت از جور روزگار، پند و اندرز و گاه در جلوه غم عشق، از حنجرهٔ توانايان اين شيوه و با دست و پنجهٔ نوازندگان زبردست خوانده و نواخته ميشود. در بيان قدمت اين آواز همين بس كه آن را اصيلترين، محبوبترين، رايجترين و مردمآشناترين نواي كهن ميشناسند.
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير رخت بر بند تا رخت بربندم از اين سراي دلگيركه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پير شدهايم.پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود رايگان آهنگ لري بختياري غمگين
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) نام اين آوازها منسوب به دو شاعر هنرمند و تواناي لر زبان، عزيزبيگ و ميرنوروز هستند.اين دو آواز شاخههايي از آواز عليسونه هستند كه نه حالت مويه را دارند و نه به صورت خاص، عليسونه محسوب ميشوند و همين نكته نشانهٔ قدمت ديرينهٔ عليسونه و بنيادي بودن اين مقام در آوازهاي محلي لري است.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) اين آواز را مردان به همراهي كمانچه ميخوانند و با اشعاري به گويش لري، فضاي حزنانگيز موسيقي آن را غمي دو چندان ميبخشند.آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه ميزني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو
▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري
دانلود آهنگهاي لري غمگين قديمي
▪ مقامهاي شادي – عروسي ـ رقص (سنگين سما، دوپا، سه پا، شانه شكي، اشكاري.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) ▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه .
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است:
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند فرد رقصنده را نيز «بازِنَه» مي گويند؛ شايان ذكر است كه لفظ رقص و رقاص در بين لران كاربردي ندارد و گاه نيز موهن قلمداد مي گردد.
در سرزمين باستاني لرستان، قرن هاست كه سه فرهنگ مختلف در كنار هم به حيات خود ادامه داده اند.
اما در يك نگاه كلي مي توان چنين پنداشت كه نفوذ فرهنگ بختياري به مناطق همجوار بيش تر از نفوذ فرهنگ هاي لري و لكي به قلمرو فرهنگ بختياري بوده است.نوازندگان و سرايندگان اين سرزمين توشمالها هستند كه ازجايگاه ويژه اي برخوردارند.▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد :
ـ تبرزكويي، اين نوايي بهاري است كه درهنگام كوچ نواخته مي شود.ـ نواهاي خديوي و مال ژيري كه ويژه فصل پائيز وهنگام كوچ است.ـ آوازهاي شكارگري كه به صيادي مشهور ومعروف مي باشد.درمراسم سوگواري براي هرفردي بنابه ارزش و جايگاهش در آن قوم آوراز ويژه اي مي خوانند چنانكه تفاوت زيادي ميان اشعار سوگ كودكان وجوانان ناكام با مردان بزرگ قوم مي باشد.● موسيقيهاي آوازي (كلامي) و موسيقيهاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان ● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،
دانلود آهنگ لري شاد دوپا براي عروسي
▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا ميكشم تا ميكنم پير يا مورم دو قورسُ يا وطن دير
درد دل يا ميكشد مرا يا پيرم ميكند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك دانلود آهنگ لري خيلي شاد براي عروسي بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه ميزني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلامهاي ديني ـ كلامهاي يارسان، چل سرو ▪ مويهها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري ▪ مقامهاي شادي – عروسي چو بازي.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)
دانلود آهنگ لري بختياري اصيل
▪ مقامهاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقامهاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
. سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: .با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
و همواره با حضور مردان وزنان لر صورت گرفته است. موسيقي لرستان، از تعدادي فاصله تشكيل شده كه اين فواصل، مقامات موسيقي لري را به وجود مي آورند؛ البته تعداد آن ها چندان زياد نيست. به گزارش خبرنگار فرهني خبرگزاري تسنيم، نويسنده: اميرحسين حقيقي كارشناس موسيقي از دانشگاه هنر تهران و نوازنده سهتار و شورانگيز است.چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را ميتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزد) موسيقي محلي لرستان و مقامهاي موجود در آنكه به دو بخش موسيقي آوازي (كلامي) و سازي تقسيم ميشود.
(سقراط)مقدمه:
تاريخچه موسيقي درلرستان (تصوير1)قطعه سفالي كه از [كاسو]ها يا [كاسي]ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستانهاي زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزديكي چادرها يا كلبههايي نشان داده است (تصوير 2)
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستانموسيقي درلرستان، مانند ديگر جوامع ايلي ازاهميت و نقش بسزايي برخوردار است و مردم اين ديار ازديرباز با موسيقي انس والفت خاصي را داشته به گونه ايي كه درجاي جاي زندگيشان حضوري پررنگ و عجين شده و ملموس را دارااست.
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبهاي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان
دانلود آهنگ غمگين و گريه دار لري جديد
موسيقي را ميتوان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازي1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانههايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا ميشود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران
برخي از اين آواها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاآواهاي عاشقانه مانند:
3-كلامهاي ديني يا سرودههاي مذهبي:4-مويهها (سوگواري):
5-آواهاي دلتنگي و غريبي:6- آوازهاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي ميتوان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:7-آوازهاي طنز و هجو:اين ترانهها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اواها ميتوان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نبات8-موسيقي آواز كار (ترانههاي كار): چنين آوازهايي را هنوز ميتوان در نقاط دور از هيا هوي شهر و شهر نشيني شنيد.ب- موسيقي سازي:
- مقامهاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري): زيرا كه اين شور لازمه بقاي آنها ست.نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقامهاي سوگواري:نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروفترين مقامهاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهشيونيياري
كريمخاني3-مقامهاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)معروفترين مقامهاي اين موسيقي عبارتند از: كچكله شيرازي- قدم خير - اين اشعار در مدح قدم خير، زني از خوانين با لا گريوه كه دختر كد خدا قني (قندي) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخي معمرين در قبال اهداء و بخشش يك رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازندهاي، در اوصاف وي سروده شده است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود داردو نيز قطعه ي سفالي كه از اقوام كاسي در شمال ايلام در نواحي كرمانشاه بدست آمده و متعلق به هزاره سوم ق.
منبع سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top
https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/
- دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹ | ۰۰:۴۹
- ۵۷۲ بازديد
- ۰ نظر